سفارش تبلیغ
صبا ویژن
عمل پالایش نیابد، تا آن گاه که دانش درست شود [امام علی علیه السلام]

تمام اطلاعات درباره لوگان L90

 
 
کمی درباره لوگان ال90(شنبه 89 دی 25 ساعت 8:10 عصر )

ال 90 به خاطر مشخصات فنی نسبت به قیمت آن به کابوس خودروسازان بدل گشته و برخی مدیران صنعت خودرو به خاطر برهم خوردن تعادل بازار سعی دارند قیمت این خودرو را افزایش و از امکاناتش بکاهند به گونه ای برخی قصد دارند موتور 110 اسبی این خودرو که در حدود زانتیا قدرت دارد را تغییر داده و به جای آن از موتور 75 اسب بخاری استفاده کنند اما چرا این خودرو اینقدر مسئله ساز شده است در این باره برخی قیمت کم در کنار امکانات مناسب را دلیل تغییر زمان ورود این خودرو به بازار می دانند چرا که عده ای معتقدنند با ورود این خودرو در صورتی که قیمت آن زیر 10 میلیون تومان باشد تعادل بازار بر هم خواهد خورد اما این خودرو دورگه مگر چه مشخصاتی دارد که .......

ال 90 خودروه دو رگه :


موتور لوگان در ایران از نوع 1.6لیتری k4mاست که حدود 110 اسب بخار قدرت دارد و با حجم موتور 1600 سی سی و با 16 سوپاپ مصرفی بین 7 تا 9 لیتر در 100 کیلومتر دارد ضریب تراکم این موتور 10 است که قابلیت گاز سوز شدن را دارد از طرفی استاندارد این موتر نیز یورو 4 است
این قوای محرکه در خودروی لوگان ایران از گیربکس دستی 5 سرعته مگان دو (پرفروش‌ترین خودروی اروپا) استفاده می‌کند. دراین موتور به منظور پایین آمدن بهتر خودوردر سرازیری‌ها یا سرعت گرفتن به صورت نرم در هنگامی‌که خودرو دارای بار سنگین است میزان ضریب در سه‌دنده نخست کوتاه‌تر گرفته شده است. دو دنده ابتدایی بیشتر بر سوخت کمتر و عمکلرد بهتر و کم‌صداتر تاکید دارند. البته این موتورها با نمونه استفاده شده در خودروی کیلیو رنو تفاوت‌هایی نیز دارند با تغییر در میل بادامک گشتاور در سرعت‌های پایین افزایش یافته که سبب قدرت بیشتر در حرکت سربالایی‌ها می‌شود.این ترکیب قوای محرکه از نظر قدرت و مصرف سوخت یک نمونه خوب امروزی در جهان به شمار می‌رود رقیب این موتوردر ایران شاید تنها موتور مدرن TU5 پژو که 110 اسب بخار قدرت داشته و بر روی آخرین ورژن‌های پژو 206 و 307 استفاده می‌شود، باشد موتورهای خودروی گل با 1800 سی‌سی 90 اسب بخار و پروتن با 1800 ‌سی‌سی 90 اسب بخار قدرت دارد.
موتور مزدا 323 با ظرفیت 1.6 لیتری از نوع سوپاپ رو بوده و با ضریب تراکم بالایی که دارد قدرتی معادل 110 اسب بخار را تامین می‌کند. البته به احتمال زیاد مزدا 323 به دلیل هماهنگی بسیار زیاد موتور با گیربکس و هماهنگی با دورهای مختلف جعبه‌دنده دارای قدرت یکنواختری خواهد بود و به احتمال زیاد از نظر موتور این خودرو یعنی مزدا 323 شاید برترین خودرو در این کلاس باشد، اما از نظر قیمت خودروی لوگان برنده این قسمت خواهد بود.
فیات پالیو و سیانا که از قوای محرکه 1.6 لیتری با 16 سوپاپ بهره می‌گیرد با استفاده از موقعیت سوپاپ‌رو حدود 99 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. نسبت تراکم این موتور 10 بوده و خودرو را به سرعت 201 کیلومتر در ساعت می‌رساند.
در حالی که خودروی هیوندایی نیز از موتوری با 1.5 لیتر ظرفیت و 94 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند، خودروی فولگس گل موتوری با حجم 1.8لیتر و قابلیت تولید 100 اسب بخار دارد و موتور کیاریو هم با 1.5لیتری قدرت 96 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.
در این میان موتور ال ـ 90 نیز با اسم K4M ظرفیتی حدود 1.6 لیتر داشته و قدرت 110 اسب بخار را تولید می کند و دارای نسبت تراکم 10 است. این خودرو نیز با این موتور حدود 210 کیلومتر در ساعت سرعت خواهد داشت. مصرف سوخت این موتور بنا به ادعای کارخانه بین هفت تا هشت لیتر است
موتور TU5 پژو 206 با مصرف 8.5 لیتر و قدرت 110 اسب بخار با شتاب صفر تاصد 9 ثانیه یکی از رقیبان اصلی لوگان در این قسمت است. البته باید توجه داشت رایانه این موتور براساس شرایط محیطی ایران برنامه‌ریزی نشده و بعضی از سنسورها نیز در موتور نوع ایران وجود ندارد در حالی‌که مغز موتور لوگان بر اساس شرایط محیطی ایران درحال طراحی دوباره است. پژو 405 و سمند دراین کلاس با موتورهای 1.8لیتری با قدرت 97 اسب بخار با مصرف 12.5 لیتر در 100 کیلومتر عقب‌مانده‌ترین موتورها هستند. البته برنامه سمند در سال‌های آینده استفاده از موتورملی با حجم 1700 سی‌سی و با قدرت 110 اسب بخار و استفاده از موتور TU5 پژو 206 است که شاید آن را قادر به رقابت از نظر موتوری با لوگان کند، اما 405 در این کلاس بازنده اصلی از نظر موتوری خواهد بود.



** سیستم تعلیق و جلوبندی **

این خودرو دارای ترمز ABS و لاستیک 15 اینچی است، لوگان از جلو ترمز دیسکی داشته و از عقب به ترمز کاسه‌ای مجهز است. ترمز ABS این خودرو از توزیع‌کننده ترمز الکترونیک سود می‌برد. رنو که استاد ایمنی خودرو در دنیا به شمار می‌رود، شاید محصول آن با نام لوگان در بازار ایران از نظر ایمنی رقیبی نداشته باشد. البته در کلاس B رنو دراین باره ادعا کرده است مهندسان بخش ایمنی شرکت رنو از جدیدترین روش‌های جهت ایمنی این خودرو استفاده کرده است. رنو با استفاده از شبیه‌سازهای دیجیتالی توانسته مقاومت خودرو را در مقابل ضربات وارده بررسی کرده و خطرات اولیه را دراین مرحله از میان ببرد. ساختار این خودرو به گونه‌ای است که درهنگام تصادف به منظور پراکنده‌سازی انرژی جنبشی به صورت فعال عمل می کند و درهنگام اصابت قسمت جلو قسمت موتور به گونه‌ای طراحی شده که در هنگام تصادف جمع شود و وارد اتاق نشود. این عمل مانند بالشی ضربه را جذب می‌کند.
در قسمت فوقانی خودرو در صورت ورود ضربه این تنش در میان قاب‌ستون‌های کناری جذب می‌شود در قسمت مرکزی این بار توسط رام شاسی جلوگیری می‌شود و نهایتا در قسمت تحتانی از طریق فریم‌بندی که از شش جهت به هم اتصال دارد انرژی جذب خواهد شد.
داشبرد خودرو که در جذب ضربات ناشی از تصادف نقش مهمی دارد از پلی‌پرپیلن جذب کننده ساخته شده که صدمات احتمالی به زانو و سر را به حداقل می‌رساند.
قسمت زیری نیز به گونه‌ای طراحی شده که میزان صدمه به ساق پاها به حداقل برسد. در هنگام تصادف ستون مرکزی از لگن سرنشینان محافظت می‌کند به نحوی که مقاومت جانبی ارائه شده از سوی صندلی و لایه‌های درها این پروسه را تکمیل می‌کند. باک بنزین در زیر با موادی محافظت می‌شود و همچنین دور از سیستم تعلیق و ترمز قرار داده شده .
یک رام‌شاسی در پشت صندلی عقب خطر اشیایی که وارد کابین می‌شود کاهش می‌دهد کمربند ایمنی نیز از پیشرفته‌ترین نوع آن در جهان به شمار می‌رود. این کمربند سه‌منطقه‌ای و مرحله‌ای عمل می کند و برای تمام صندلی‌ها حتی صندلی عقب در نظر گرفته شده است. در ضمن دو کیسه هوای مخصوص برای راننده و سرنشین جلو قرار گرفته این کیسه‌های هوا مجهز به محفظه‌ای هستند که فشار داخلی را کنترل کرده و میزان صدمه به سرنشینان را به حداقل می‌رساند. این در حالی است که رقیب سرسخت این خودرو از نظرایمنی مزدا 323 و پژو 206 خواهند بود. پژو 206 که یکی از ایمن‌ترین خودروها در تصادفات جاده‌ای در ایران بشمار می‌رود با جمع‌شدن جلوی خودرو بدون وارد آوردن ضربه به اتاق محل سرنشینان انرژی تصادف را جذب می‌کند. مزدا 323 نیز وضعیتی مشابه خودرو 206 دارد.
از نظر ترمز نیز مدل‌های جدید سمند در جلو و عقب مجهز به ترمز دیسکی هستند باید توجه داشت، ترمزهای دیسکی قابلیت ترمزگیری را به میزان فراوانی افزایش می‌دهند؛ حال‌آنکه در لوگان تنها چرخ‌های جلو مجهز به ترمز دیسکی می‌باشند. مزدا 323 نیز دارای ترمز ABS مجهز به EBD بوده و سیستم کیسه هوا نیز همانند پژو 206صندوق‌دار در این خودرو نیز وجود دارد. خودرو کیاریو از سیستم فنربندی مک فرسون در جلو و فنر پیچشی در عقب بهره می‌برد. ال 90 نیز از نسل جدید تعلیق مک فرسون با سه شاخه مثلثی در جلو و تعلیق H شکل با دو کمک فنر و فنر لول بهره می‌برد. خودروی فولگس گل با بهره‌گیری از سیستم تعلیق خودروی گلف برای جاده‌های غیر هموار مشابه ال 90 تقویت شده به صورتی که قطر فنرها در این سیستم افزایش یافته و شاسی نیز تقویت شده است.

* اتاق *
از نظر اتاق بنا به بررسی انجام شده رنو بزرگترین صندوق عقب را داراست، اما از نظر حجم داخلی تقریبا ال-90 و فولگس گل بزرگترین فضای داخلی را دارند، اما از نظر زیبایی ظاهری فیات پالیو و یا سیانا با استفاده از مهندسان طراح ایتالیایی زیباترین خودروی این کلاس است. البته فولگس گل نیز دارای چهره و استیل مناسبی است، در این کلاس کمترین خطوط منحنی شکل را خودروی ال-90 داراست تا تولید آن به دلیل راحتی در ساخت ارزان و آسان باشد. این امر کمی بر روی ظاهر خودرو تاثیر گذاشته و شکل این خودرو را از رقبای ایتالیایی و آلمانی خود عقب انداخته است.
از نظر ایمنی نیز براساس بررسی انجام شده در انجمن ایمنی اروپا ال-90 یا لوگان دارای سه ستاره است. هیوندایی نیز تقریبا خصوصیات مانند ال-90 را داراست. خودروی لوگان از نظر وزن یکی از سبک‌ترین خودروهای کلاس B درایران با وزن 975 کیلوگرم است. البته با شگردهای مهندسین ایمنی خودرو حفظ شده است .

حالا شما هم اگه تجربه خاص یا شنیده ای از این خودرو دارید.

برامون بنویسید تا دیگر دوستان هم استفاده ببرند.

ممنون...........



 
لیست کل یادداشت های وبلاگ?
 




بازدیدهای امروز: 1  بازدید

بازدیدهای دیروز:1  بازدید

مجموع بازدیدها: 28933  بازدید


» اشتراک در خبرنامه «